Pilotaże badawcze – badania przesiewowe
Wchodzące w okres adolescencji dziecko, musi zmierzyć się ze znaczną ilością nowości, a w tym problemów rozwojowych. Dążenie do samodzielności i akceptacji ze strony rodziców, pierwsze poważniejsze relacje międzyludzkie, burza hormonów i wiele innych aspektów wchodzących w skład okresu dojrzewania stanowią o trudnościach rozwojowych młodych ludzi. Obecne pokolenie, nazywane również pokoleniem Z oraz pokoleniem płatków śniegu, oprócz wymienionych wyżej, powszechnie występujących wyzwań, charakterystycznych dla swojego wieku, musiało zmierzyć się również z dostosowaniem do nowych realiów społecznych, ogólnie panującej obawy o zdrowie własne oraz bliskich czy do edukacji zdalnej, z dala od rówieśników i nauczycieli. Wielu uczniów wciąż boryka się ze skutkami izolacji domowej po pandemii COVID-19, obniżonym poziomem koncentracji w szkole, poczuciem osamotnienia czy emocjami destrukcyjnymi.
Wykonane w trakcie pandemii badania zapoczątkowały działania mające na celu przeprowadzanie pilotaży badawczych - badań przesiewowych - w szkołach podstawowych, zawodowych, średnich oraz technikach.
Pilotaże badawcze charakteryzują się możliwością dokonania rozpoznania poziomu stanu emocjonalnego wśród większych grup młodych ludzi. Na podstawie uzyskanych wyników konstruowane były kompleksowe raporty badań dedykowane danej placówce edukacyjnej, która decydowała się na przebadanie swoich uczniów. Efektem tych działań było ustalenie zarówno stanu emocjonalnego jak też poziomu potencjału rozwojowego uczniów, sposobów budowania relacji rówieśniczych oraz podejmowanych decyzji życiowych, co stanowiło znaczące ułatwienie w dotarciu do najbardziej potrzebujących wsparcia mentalnego nastolatków oraz miało charakter informacyjny dla jednostek konstruujących wewnętrzne programy lekcji wychowawczych związanych z budowaniem silnych zespołów klasowych.