Obszarami pracy międzynarodowego zespołu badaczy są tematy związane między innymi z dobrostanem psychofizycznym ludzi w każdym wieku, podejściem pedagogicznym w wychowaniu i kształceniu jednostek oraz silnych zespołów klasowych na każdym etapie edukacji uczniów, czy skutecznością wykorzystywania innowacyjnych technologii i strategii w diagnozie i pracy terapeutycznej.
Podstawowymi formami działalności Instytutu są:
- Współpraca naukowo-badawcza,
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych oraz działalności kulturalnej i upowszechnieniowej,
- Organizowanie konferencji, seminariów i konsultacji,
- Podejmowanie inicjatyw społecznych i gospodarczych, dotyczących rozwoju roli psychologii i pedagogiki w Polsce i świecie
Na skutek podpisywanych porozumień, Międzynarodowy Instytut Psychologii i Pedagogiki nawiązuje również współprace w zakresie przygotowywania przez MIPP dokumentacji dla planowanych projektów w ramach naborów projektów współfinansowanych ze środków zewnętrznych np. Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Cele Instytutu
Głównym celem Międzynarodowego Instytutu Psychologii i Pedagogiki jest wspieranie różnego typu działań prowadzących do propagowania i rozwijania metod Psychologii i Pedagogiki w Polsce. Ponadto, podejmowane działania koncentrują się na:
- Dbaniu, aby psychologia „w zgodzie z wartościami humanistycznymi – służyła ludziom pomocą w życiu i w zachowaniu zdrowia”
- Stosowaniu w sposób innowacyjny wiedzy i metod psychologicznych, w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych
- Koordynowaniu działalności naukowej pracowników badawczych oraz badawczo-dydaktycznych, prowadzących prace naukowe w zakresie psychologii
- Prowadzeniu zaawansowanych badań z zakresu psychologii poznania społecznego, psychologii pracy i organizacji, psychologii ekonomicznej, psychologii klinicznej i zdrowia, a także neuronauki behawioralnej
- Wszechstronnym przygotowaniu absolwentów do profesjonalnego pełnienia społecznej roli psychologa w warunkach nieustannie i szybko zmieniających się zapotrzebowani na wiedzę i umiejętności psychologiczne
- Adaptacji testów psychologicznych do danej populacji oraz badania w zakresie trafności, rzetelności, standaryzacji, normalizacji testów psychologicznych
- Tworzeniu narzędzi psychologicznych dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych
Organy Instytutu
Instytutem kieruje Dyrektor, będący jednocześnie przewodniczącym Rady Instytutu w skład której wchodzą nauczyciele akademiccy oraz przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, organizacji i instytucji państwowych, jednostek i organizacji gospodarczych z regionu, kraju i z zagranicy prowadzących działalność w obszarze psychologii jak i pedagogiki.