preloader
Przejdź do głównej treści

System pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Jak udzielać wsparcia mentalnego uczniom wykazującym zaburzenia emocjonalne?

Przechodzenie przez kryzysy na odpowiednich etapach życia stanowi podstawę koncepcji Erika Eriksona dotyczącej rozwoju człowieka. Dynamika obecnych czasu, a w tym miniony okres pandemii COVID-19 oraz przymusowa izolacja domowa, doprowadziły do pogorszenia się wyników badań poczucia satysfakcji z życia i równowagi emocjonalnej ludzi.

Prowadzone przez Instytut badania dowodzą, że wysoki odsetek uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, w przedziale wiekowym 13 – 19 lat, wykazuje wysoki poziom depresyjności, rozumianej jako skłonność do popadania w obniżony nastrój, z czego blisko 40% z nich przejawia sygnały konieczności pogłębionej diagnozy psychologicznej, a blisko 22% przebadanych uczniów należy pilnie otoczyć wsparciem psychologiczno-psychiatrycznym.

Młoda kobieta otulająca swoje kolana i odwracająca wzrok

Pogarszająca się kondycja stanu psychicznego młodzieży była głównym tematem warsztatów dla nauczycieli, podczas których kadra pedagogiczna zapoznała się z najnowszymi badaniami w tym zakresie z Polski i ze świata. Został również poruszony aspekt wpływu stanu emocjonalnego na funkcjonowanie uczniów w szkole, zarówno w obszarze nauki jak też współpracy grupowej oraz w jaki sposób nauczyciel może udzielać pierwszego wsparcia mentalnego uczniom wykazującym zaburzenia emocjonalne. Szczególnym zainteresowaniem uczestników cieszył się blok tematyczny, poświęcony dostrzeganiu subtelnych sygnałów świadczących o niemym wołaniu dziecka o pomoc.