Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie dzieci i młodzieży w szkołach
Jedne z pierwszych badań nad stanem mentalnym dzieci i nastolatków rozpoczęliśmy w 2019 roku, tuż przed pandemią COVID-19. Przebadano wówczas uczniów pod kątem siły budowanych relacji rówieśniczych, poziomu współpracy z innymi i umiejętności podejmowania samodzielnych decyzji i wypełniania obowiązków zarówno w szkole jak i poza nią. Szczególną uwagę należy zwrócić na obszary samooceny oraz jej wpływu na emocjonalność młodych ludzi.
Kluczowym aspektem dla rozwoju postaw obecnej młodzieży miało ogłoszenie stanu zagrożenia epidemiologicznego, która wymusiła wiele zmian w sposobie funkcjonowania społeczeństwa. Dotychczasowa „normalność” została zachwiana przez nowe zasady i konieczność podejmowania niecodziennych decyzji. Dla uczniów oznaczało to przejście w tryb nauki zdalnej, izolację od rówieśników, konieczność spędzania wielu godzin przed ekranem komputera w pozycji siedzącej i przymus adaptacji do nowych warunków.
To właśnie na późniejszych etapach lockdown’u rozpoczęliśmy ponowne badania młodzieży w celu weryfikacji wpływu pandemii na świadomość swoich mocnych stron, kompetencji i obszarów do rozwoju. Ważnym zagadnieniem jest również umiejętność funkcjonowania w nowym, zmienionym społeczeństwie, do którego należało się ponownie przystosować.
Otrzymane wyniki pokrywają się z wynikami prowadzonych równolegle badań naukowych w Polsce oraz za granicą. Wśród uczniów, którzy wzięli udział w badaniu narzędziami psychometrycznymi, testami psychologicznymi, zauważono znaczne pogorszenie się kondycji psychicznej w postaci wyraźnych trudności w radzeniu sobie z wysokim poziomem emocji destrukcyjnych oraz zaniżony poziom postrzegania swojej atrakcyjności i mocnych stron temperamentu. Zaniepokojone tym faktem placówki edukacyjne, rozpoczęły wdrażanie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, który polega na monitorowaniu kondycji mentalnej młodych ludzi, jak również na udzielaniu pomocy psychologicznej oraz współpracy kadry pedagogicznej z rodzicami uczniów.